Geroosterde kikkererwten

Ik ben dol op peulvruchten. Ik vind ze sowieso lekker en ze zijn ook een hele goede aanvulling in een glutenvrij dieet.  Ik probeer ze dan ook zo vaak mogelijk klaar te maken.

geroosterde kikkererwten
geroosterde kikkererwten

Deze geroosterde kikkererwten eet je als tussendoortje, bij wijze van borrelnootje. Ze zijn alleen veel beter voor je dan een borrelnootje. Ze zitten bomvol vezels en vitamines en ze vullen goed.  Na een schaaltje borrelnootjes heb ik de neiging om door te snoepen. Na een schaaltje kikkererwten heb je voorlopig wel genoeg. Bovendien, als je je snacks zelf klaarmaakt dan weet je precies wat erin zit; niet te veel zout en geen onnodige kunstmatige toevoegingen.

Het roosteren van de kikkererwten vereist wat toewijding. Je moet ze in een matig warme oven elke 10 minuten even omscheppen en controleren of ze niet te hard of te zacht gaan. Ze hebben ongeveer 50 minuten nodig in de oven afhankelijk van het soort kikkererwt en je oven. Een beetje uitproberen dus.

geroosterde kikkererwten
geroosterde kikkererwten

Geroosterde kikkererwten

ingrediënten:
1 blik kikkererwten
1 eetlepel olijfolie
zout, peper en 1 flinke theelepel specerijen. Ik nam paprikapoeder met een snufje komijn.

Giet de kikkererwten af en dep ze droog met een keukenpapiertje.
Maak een papje van de olie, zout, peper en de specerijen en meng door de kikkererwten.
Verwarm de oven op 200°C en spreid de gemarineerde kikkererwten over een met bakpapier bekleed bakblik.
Rooster de kikkererwten 10 minuten op 200°C. Schep de kikkererwten om en zet de oven dan op 150°C. Check de kikkererwten elke 10 minuten. Na vier- tot vijf x 10 minuten zijn ze krokant. Laat ze nog even afkoelen voor je aanvalt.

One thought on “Geroosterde kikkererwten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *