Glutenvrije reep als tussendoortje

Als tussendoortje is de granenreep of mueslireep heel handig. Er zijn redelijk wat glutenvrije varianten op de markt maar ze zijn niet allemaal heel geschikt voor kleine kinderen. Zo heb je de sesam-, en pindarepen van Zonnatura. Behalve dat die veel suiker bevatten zijn zo ook nog erg hard voor een kleuter. Mijn kleuter vindt ze niet zo lekker in elk geval.

Ook de Eat Natural repen die je onder andere bij de Hema kunt krijgen zijn voor een klein kind nog een beetje eng met al die grote stukken noot.
Ik vond laatst bij de Albert Heijn een doosje biologische noten en zaden repen die me erg lekker leken. De reep bestaat uit kleine stukjes en heeft een zachte structuur. Helaas werden ze afgekeurd door Alexander. Gelukkig kon glutenvrije oma ze wel waarderen.

Tot nu toe was eigenlijk alleen de Liga eerste stap favoriet. Die hebben we dus altijd in huis.

Een paar weken geleden beleefde ik een glutenfree girl momentje. Het weblog van de glutenfree girl lees ik regelmatig. Zij schrijft vaak over producten die ze thuis gestuurd krijgt en wat ze daarvan vindt. Nu werd ik, glutenvrije mama, benaderd voor een proefpakket Quinoa repen!

Niet veel later vielen de NatureCrops repen op de deurmat. Het zijn granenrepen op basis van quinoa, tot nu toe in drie varianten verkrijgbaar. Quinoa is is rijk aan proteïne, voedingsvezels, en vitaminen en mineralen. Tot mijn opluchting vindt Alexander ze nog lekker ook.

Het bracht mij op het idee om zelf ook eens een recept voor glutenvrije mueslirepen te verzinnen.

Glutenvrije Kokos-Mueslirepen

Benodigdheden:

175 gram gemalen kokos (kopen bij de toko),
150 gram witte basterdsuiker,
twee eieren
200 gram glutenvrije muesli
een paar eetlepels vloeibare honing.

Meng de kokos, suiker en twee eieren in een kom in willekeurige volgorde. Kneed de helft van de muesli door het kokosdeeg. Vorm een platte rechthoekige koek van het deeg. Ik heb hiervoor mijn lasagne schaal gebruikt. Je zou ook een brownie-vorm kunnen nemen. Als je maar niet vergeet de bodem goed te bedekken met bakpapier.

In een kom meng je de rest van de muesli met twee tot drie eetlepels honing. Verspreid het muesli-honing over het kokosdeeg.

Bak ca 20 minuten in voorverwarmde oven van 200 graden. Snijd de koek als die nog lauwwarm is tot repen.

5 thoughts on “Glutenvrije reep als tussendoortje

  1. De liga 1e stap is helaas ook niet volledig glutenvrij !! Op de verpakking staan kan sporen van gluten/tarwe bevatten. Dit omdat de liga op een productieband word gemaakt/ verwerkt waar ook andere producten van liga met gluten worden verwerkt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *