Je gewicht als je glutenvrij bent #wijbloggenglutenvrij

quinoadadelmuffin (1) - kopieBij kinderen zijn groeiachterstand en ondergewicht vaak voorkomende symptomen van nog-niet-gediagnosticeerde coeliakie.  Op zich niet zo gek, gluten zorgt bij iemand met coeliakie voor het slecht tot nauwelijks opnemen van voedingsstoffen door de dunne darm.

In de groeicurve van Alexander zie je heel duidelijk een stilstand van zijn groei in de periode van vlak voor zijn diagnose. Gelukkig heeft hij de achterstand wel weer ingehaald al is hij nog steeds aan de kleine kant.

Voor ons was het heel belangrijk om hem na zijn diagnose weer op gewicht te krijgen. Dat hebben wij als volgt aangepakt:

Wij bouwden het langzaam op. Wij boden alles aan maar hij hoefde toen (nog) niet alles te eten. Na een jaar at hij pas weer alles. Nu zijn we wel streng: hij moet nu gewoon zijn bord leegeten.

Alexander at weinig toen hij twee was. Het consultatiebureau gebood de aardappelen niet te verbergen onder een laag appelmoes of mayonaise. Dit advies geven zij om obesitas tegen te gaan. Dat gold niet voor ons dus hier die mayo!

Wij eten vrijwel elke avond volgens de schrijf van vijf. Gezond en simpel: aardappelen of rijst, vlees of vis en groente

Ik stop zoveel mogelijk voedzame producten in het eten: bak pannenkoeken met een deel boekweitmeel, maak koekjes van haver en kook bruine rijst. Zelfgebakken brood zit vol met vezels en zaadjes.

Op de site van het voedingscentrum kun je lezen wat zij adviseren voor een schoolgaand kind.

 

 

 

 

 

One thought on “Je gewicht als je glutenvrij bent #wijbloggenglutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *