Turkse kisir salade: glutenvrij met quinoa

kisir
kisir

Deze Turkse salade maakte ik vroeger vaak. Oorspronkelijk is het een salade met bulgur.  Bulgur is een graanprodukt van gebroken tarwekorrels en is dus verre van glutenvrij. Quinoa lijkt er wel een beetje op, zowel qua structuur als de nootachtige smaak.

Ik noemde deze salade altijd tabouleh maar na een beetje onderzoek blijk het Kisir te heten (eigenlijk geen puntjes op de i).

Ik vind het een heerlijke salade, de basis is quinoa en peterselie. Je kunt het maken met verse tomaat maar ik vind het leuk om tomatenpuree de hoofdrol te geven in dit gerecht. Tomatenpuree is een vrij onnozel product, op zich niet eens zo heel lekker. Maar in combinatie met peterselie fleurt de smaak helemaal op.

Omdat ik niet meer zoveel quinoa meer in huis had als ik dacht heb ik twee versies gemaakt. Eentje met quinoa en sambalpoeder erin. Lekker pittig voor de grote mensen en een versie met dezelfde ingrediënten minus de pit en met rijst ipv quinoa. Ook lekker en kindvriendelijker omdat de rijst een minder uitgesproken smaak heeft dan quinoa.

Je eet de kisir met knapperige ijsberg- of romaine  sla of bij een stukje vlees of vis.

Glutenvrije Kisir

250 gram quinoa (of rijst)
grote bos (platte) peterselie
1 of 2 bosuitjes
olijfolie
blikje tomatenpuree van 140 gram
1 citroen
sambalpoeder (pul biber)

Kook de quinoa of rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat als het gaar is goed uitstomen en afkoelen. Hak de peterselie fijn en snijd de bosuitjes.
Meng de quinoa/rijst met tomatenpuree, gehakte peterselie, bosui, een scheutje olijfolie en het sap van een halve citroen in een schaal.
Je kunt de salade nu eten maar ook een paar uur bewaren in de koelkast, de smaken trekken dan goed in de quinoa/rijst.
Serveer met een partje citroen en een blaadje knapperige sla.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *