Tzatziki

Tzatiki vind ik overal lekker bij. Soms koop ik een potje uit de winkel maar vaker maak ik het zelf. Dat vind ik eigenlijk lekkerder en dan weet ik tenminste wat er in zit. Het kost iets meer tijd om het zelf te maken maar niet zo veel hoor. De ingrediënten zijn heel simpel: dikke yoghurt, komkommer en knoflook. Glutenvrij dus!

Natuurlijk kun je variëren en extra smaakjes aan je tzatziki toevoegen; een snufje zout, citroensap, peterselie, munt, bieslook of koriander. Het mag allemaal maar het hoeft niet.

Tzatziki
Tzatziki

Ik eet tzatziki bij kofte, falafel, shoarma, de barbecue, gourmet, friet, brood, een Griekse salade. Bij zoveel mogelijk eigenlijk!

tzatzikiTzatziki

1 komkommer
ca 0,5 liter dikke yoghurt (Griekse is het beste natuurlijk, Turkse of Bulgaarse mag ook)
1 grote teen knoflook

Rasp de komkommer, laat vooral de schil aan je komkommer zitten voor de vitamines, de smaak en de kleur. Laat de komkommerrasp heel lang uitlekken in een vergiet of wikkel de rasp in een schone, dunne doek (een hydrofiel luier of theedoek) en pers het vocht eruit.

Rasp ook de knoflook fijn en eventueel wat citroenschil. Roer alle rasp door de yoghurt. Breng op smaak met zout en citroensap.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *