De makkelijke glutenvrije maaltijd

Soms heb je zo’n maaltijd die je het liefste elke week maakt. Het is niet al te ingewikkeld om te maken, en het hele gezin vindt het lekker (dus geen geklooi aan tafel).

Op dit moment is mijn favoriete gerecht gehaktballetjes met geroosterde aardappels en wortels en een yoghurtknoflooksaus. Ik maak het graag in het weekend. Door de yoghurtsaus en de köfte kruiden die ik soms toevoeg aan de balletjes smaakt deze maaltijd heerlijk mediterraans en naar de zomer. Dat heb ik nodig in deze donkere winter!

Je kunt deze maaltijd in fases maken. Stap één: zet de kinderen voor de TV. Als eerste doe je de aardappelen in de oven. Dan kun je je 20 minuten terugtrekken met een glas wijn en de krant. Stap twee: de balletjes kneden en de saus maken. Weer even in de krant lezen of een beetje TV kijken met de kinderen. Stap drie: vlak voor je aan tafel gaat de gehaktballetjes bakken. Ik druk de balletjes plat voor ze de pan in gaan, dus eigenlijk zijn het köfte.

Je begint met de geroosterde aardappelen en wortelen. Boen per persoon ongeveer 2 aardappelen schoon. Snijd ze in kwarten. Schrap per persoon een wortel of winterpeen schoon. Hak in grove stukken. Verdeel op een ovenplaat, besprenkel met olijfolie en breng op smaak met zout. Schuif de ovenplaat in een zeer hete oven en rooster de groenten in minimaal drie kwartier gaar. Schep halverwege 1x om. De groenten zijn gaar als ze lichtbruine randjes krijgen.

De yoghurtknoflooksaus maak je door een paar eetlepels dikke Turkse yoghurt te mengen met een beetje citroensap, een klein geperst teentje knoflook en een snuf zout. Je kunt er ook nog een halve geraspte en daarna goed uitgeknepen komkommer aan toevoegen.

Voor de gehaktballetjes meng ik 500 gram gehakt met een ei, een geperst teentje knoflook, zout en een handje glutenvrij paneermeel. Je kunt halfom gehakt gebruiken, rundergehakt maar ook lamsgehakt. Een eetlepel köfte kruiden, van de Turkse slager, is er ook erg lekker doorheen. Meng alles goed door elkaar en draai balletjes ter grootte van een pingpongbal. Als je de balletjes een beetje plat drukt zijn ze snel gaar, ongeveer drie minuten per kant in een scheutje olie in een medium warme koekenpan.

Garneer met gehakte (platte )peterselie.

2 thoughts on “De makkelijke glutenvrije maaltijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.