Recensie De mooie voedselmachine #gezondlezen

De mooie voedselmachine, de charme van je darmen van Giulia Enders

Het boek De mooie voedselmachine, de charme van je darmen gaat over, hoe kan het ook anders, de darmen. De schrijfster Giulia Enders heeft net haar studie geneeskunde afgerond en specialiseert zich in de darmen. De mooie voedselmachine is in Duitsland en veel andere Europese landen een groot succes en ook in Nederland staat het in de top tien van vele boekverkopers.

de mooie voedselmachine Giulia Enders
de mooie voedselmachine Giulia Enders

Lofzang op de darmen
Het boek is een lofzang op de darmen. En terecht, het blijkt een fantastisch orgaan te zijn. Als je de darmen zou uitvouwen zijn ze gigantisch groot en ze huizen ontelbaar veel bacteriën. Twee derde van ons immuunsysteem wordt geregeld in de darmen.
In het boek kun je lezen over de reis die een stuk taart maakt vanaf het moment dat en op een schoteltje ligt en wordt gezien tot het in de wc belandt. Elke tussenstop wordt nauwkeurig beschreven en van elk orgaan wordt uitgelegd hoe het het stuk taart verwerkt.

Onderbuikgevoel
Wat het boek echt interessant maakt is hoe het vertelt over hoe de darmen onze stemming kunnen beïnvloeden. Als je verliefd bent heb je vlinders in je buik, als je bang bent poep je in je broek van angst. Met onze taal geven we al heel lang aan wat de wetenschap nu pas achterkomt: de bacteriën in je darm hebben invloed op je stemming. Het zou zelfs kunnen dat bacteriën in je darmen bepalen of je veel of weinig wilt eten en dat ze ook invloed kunnen hebben op je gewicht.

Grappig
Enders heeft een hele lichte en luchtige schrijfstijl. Ze weet ingewikkelde dingen zeer toegankelijk uit te leggen en illustreert zij haar verhaal met kleine grapjes. Het boek is rijk geïllustreerd door haar zus Jill Enders die dezelfde stijl hanteert in haar tekeningen. Het gevaar van zoveel grapjes is dat al die luchtigheid op driekwart van het boek wat irritatie kan opwekken. Het boek is geschreven voor volwassenen.

Het is te merken dat Enders een jonge onderzoekster is. Zij weet erg veel over haar eigen onderzoeksgebied maar zij mist nog overzicht als het gaat om aangrenzende onderwerpen. Ze heeft af en toe de neiging om kort door de bocht te gaan. Bijvoorbeeld als ze adviseert glutomaat een tijdje uit de weg te gaan als je denkt dat je daar overgevoelig voor bent. Als dat niet helpt, dan heb je in elk geval een tijdje gezonder gegeten, volgens Enders. Dat vind ik nogal een boude uitspraak over wat gezond eten is, het is namelijk niet aangetoond dat glutomaat ongezond is.

Wat zegt het over gluten?
In het hoofdstuk “Allergieën, onverdragelijkheden en intoleranties”is een  paragraaf geweid aan coeliakie en glutensensitiviteit. Wat er staat klopt, voor zover ik het kan beoordelen,  maar ik vond dit deel niet erg duidelijk.

In een paragraaf over borstvoeding beweert Enders dat het geven van borstvoeding glutenintolerantie vermindert. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit niet zo is, borstvoeding vermindert niet de kans op glutenintolerantie of coeliakie.Voordat de resultaten dit onderzoek bekend waren werd niet aangenomen dat borstvoeding kans op glutenintolerantie vermindert. Dit werd alleen vermoed. Jammer dat dit zo in het boek staat.

Na drie boeken over gezonde voeding was ik wel even toe aan iets anders. De mooie voedselmachine wel over gezondheid maar niet direct over voeding. Het boek geeft niet veel tips en adviezen over gezond eten maar beschrijft je de werking van je maag en darmen en de bacteriehuishouding die daarbij hoort. De mooie voedselmachine geeft een goede inkijk in wat er in je lijf gebeurt met de voeding die je tot je neemt. Vooral het gedeelte over  hoe de darmen je stemming beïnvloeden maakt het boek de moeite waard. Ik zeg altijd dat  Alexander strontvervelend reageert op een glutenfout. Ik snap nu dat dat niet toevallig is.

[bol_product_links block_id=”bol_5517d69fabf97_selected-products” products=”9200000030698584″ name=”voedselmachine” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Hier een video van Giulia Enders waarin zij als een stand-up comedian vertelt over studie en voorliefde voor haar onderzoeksgebied, de darmen. In het Duits met Engelse ondertitels.

Eerder in de serie #gezond lezen:
77 Fabels en feiten over onze voeding Hans Kraak