Recensie: Het Voedsellabyrint #gezondlezen

Het Voedsellabyrint, een weg uit het doolhof van eetadviezen en – trends
Jaap Seidel en Jutka Halberstadt

Het Voedsellabyrint is geschreven door Jaap Seidel, hoogleraar Voeding en Gezondheid en Jutka Halberstadt, psycholoog-onderzoeker, beide werkzaam aan de VU in Amsterdam. Met dit boek bieden zij “een weg uit het doolhof van eetadviezen en – trends.” Het boek beschrijft hoe ons eigen gedrag ons voedingspatroon stuurt, hoe we daar grip op zouden kunnen krijgen, wat de rol is van de maatschappij in ons eetgedrag en wat de wetenschap zegt over gezonde voeding. Het boek geeft tips en adviezen over voeding en gedrag maar trekt voeding ook in een breder, maatschappelijk perspectief.

Het Voedsellabyrint
Het Voedsellabyrint

Het Voedsellabyrint is samengesteld uit verschillende artikelen en columns die geschreven zijn voor diverse kranten en tijdschriften. Dat maakt het boek prettig leesbaar. Het is geschreven in gewone mensen taal en de hoofdstukken zijn verdeeld in kortere delen, die lezen als een column in een krant of tijdschrift. Dat maakt dat je goed bij de les blijft.

Ik ben begonnen met het lezen over voeding toen ik zwanger was van mijn eerste kind. Ik werd mij er toen van bewust dat ik niet zo veel wist over gezonde voeding. Ik eet zelf helemaal niet zo bewust. Voor mezelf maakt mij dat niet zoveel uit zolang als ik mij goed voel en in mijn kleding pas. En dat doe ik, maar ik wil mijn kinderen wel bewust voeden, helemaal nu ik ook nog een zoon met coeliakie heb.

Ik werd dus erg blij van het hoofdstuk “ Opvoedsel.” In dit hoofdstuk staat opvoeding en gezonde voeding centraal. Het gaat van de smaakontwikkeling van baby’s, trakteren op school tot eerstejaarskilo’s van studenten. Smaakontwikkeling is ontzettend belangrijk in de voedings-opvoeding die je je kinderen geeft. Die opvoeding kun je niet alleen. Je hebt bijvoorbeeld ook samenwerking van de basisschool nodig voor een gezond traktatie-beleid en als de middelbare school chips verkoopt of de campuswinkel van de universiteit stunt met bier dan helpt dat niet.

Obesitas
Obesitas is in de voedingswetenschap natuurlijk een heel belangrijk thema. Dit boek lijkt wel geschreven te zijn met mensen die op zoek zijn naar afvaltips als doelgroep in het achterhoofd. Dat vind ik jammer want zo iemand ben ik zelf niet. Ben je wel op zoek naar adviezen om af te vallen dan zul je er heel veel vinden in Het Voedsellabyrint. Er worden niet alleen adviezen gegeven die je zelf direct kunt opvolgen maar ook aanbevelingen gedaan aan de samenleving als geheel en de overheid. Na het lezen van Het Voedsellabyrint wordt het je heel duidelijk dat obesitas niet valt te genezen met een simpel dieet en flink wat doorzettingsvermogen.

Wat staat er over gluten?
Hoofdstuk 54 “Broodnodig”gaat over brood, gluten en coeliakie. Heel duidelijk en to the point wordt in twee-en-een-halve pagina uitgelegd wat coeliakie is, dat het een ernstige auto-immuunziekte is, wat het verschil is met allergie en dat volkoren brood voor mensen zonder coeliakie of glutensensitiviteit echt heel gezond is.

Mijn favoriete citaat uit het boek is “hoe graag we ook simpele boodschappen willen horen, voeding is gewoon ingewikkeld.” De meeste voedingstoffen zijn niet alleen maar gezond of ongezond, er bestaan maar weinig adviezen die voor iedereen gelden en onze keuzes worden in grote mate gestuurd door de maatschappij en fabrikanten.

Ik vind Het Voedsellabyrint is een erg waardevolle aanvulling tot mijn verzameling boeken over gezonde voeding vanwege de maatschappelijke analyses en informatie over menselijk gedrag. Dat vind je niet in veel andere boeken over gezonde voeding.

In de conclusie herkennen we de adviezen die gegeven worden. Ze worden ook, in andere woorden, gegeven in Michael Pollan’s “Echt Eten”: Eet veel plantaardig voedsel, eet niet te veel en kook zelf. Hoe complex het ook is om uitspraken te doen over gezond eten, deze zijn wel over te nemen.

[bol_product_links block_id=”bol_54ff5d6614d81_selected-products” products=”9200000029979210″ name=”voedsellabyrint” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Eerder in de serie #gezond lezen:
Hans Kraak: 77 Fabels en feiten over onze voeding
Michael Pollan: Echt Eten